Diktanalys

Diktanalys
Dikten är en av Kristinga Lugn och den heter Ganska nära himlen

1.  När jag först läste dikten kände jag en sorts sorg, ilska och saknad i dikten. Så jag fick först en slags sorgsen stämning i dikten. Ord som jag refererar till då är bland annat grått, vidriga, taskiga och ledsen. Just de ord som jag känner påminner om saknad är bland annat drömmar och ensamma. Men efter jag läst dikten fler gånger så ändrades en del av mitt tyckande angående dikten också. Det fanns fortfarande den sorgsna stämningen kvar i dikten men det uppkom även en hoppfull del och drömmande del i den. Ord som jag refererar till då är snälla, stjärna, pärlemor och ljus.

2.  Kristina Lugn har en speciell känsla för just ironi har jag märkt. I början var det svårt för mig att hitta något som känns ironiskt då jag tyckte dikten var otroligt känslosam. Men efter jag har läst igenom dikten ett par gånger så hitta jag små saker som skapar en viss ironi just på grund av ordvalen. Tre meningar ur dikten som jag ser som lite ironi just på grund av ordvalen är "...och himlen är raggsocksblöt...", "...du ska äta och pinka och klä dig..." och "Det kommer en sur pensionär...". Men det beror även på hur man tänker sig ordet ironi. Nått som även kan vara ironiskt är ju även hur modern först verkar bete sig, enligt dotterns syn. Det jag då syftar på är bland annat meningen "Hon säjer att Liselotts pappa var ett kräk som hette Sven..." och även "Så säjer Liselotts mamma en ledsen och tanklös tant". Sen då dottern försvinner så verkar hon vilja förändra sig och bli bättre för sin dotter.

3.  Hon är rätt konkret på det faktiskt. Jag tycke det beskrivs ganska tydligt. Ett exempel på kontrast är ju att pappan är glad och rik, medan mamman inte är det. Pappan har en ny kvinna, men mamman har ingen ny man. Pappan är snäll medan mamman är, jag citerar; "en kärring" och taskig. Huset är grått men Liselotts rum är fint. En annan kontrast jag märkte var då hon "drömmer" och hur hennes verklighet är.

4.  Min första reaktion på vem man får följa de första 11 stroferna är dottern. Men sen börja jag även tänka på att de kan vara pappan man följer. Varför jag tror åt ena hållet att det är dottern Liselott är för att Kristina lugn beskriver lite drömmande och längtande efter pappan, som att han vore hennes hjälte som inte finns där som hon saknar. Att han är så snäll och rar och bara hon vet vart han bor eftersom i hennes dröm värld så har hon en egen bild av sin pappa och vet vart han bor i sin dröm värld. Men varför jag även tror att det kan vara pappan är att pappan beskrivs att han trivs med sin nya kvinna och saknar sin dotter. Och det gör att de låter kanske lite mer som att de kommer från pappan, då jag känner att sådana ord och beskrivelser kan vara svårt för ett barn att uttrycka. Men det beror också på hur gammal dottern är för det framstår inte i dikten heller.

5.  Detta är rätt så svårt att berätta vad som händer i stroferna femton och sexton, för det kan tolkas på så många olika sätt. Min första tanke var att dottern gick ut och gick vilse i skogen och känner sig ensam och ledsen och rädd. När flickan kommit till rätta och hamnat på PBU för att hon mår otroligt dåligt på grund av hemma situationen och längtan efter sin pappa. Och mamman sitter där nu och är orolig och inser äntligen allvaret och vill ändra sig men att det kan vara försent att vinna tillbaka sin dotter.

6.  Dikten slutar med att mamman försöker ge sitt barn den kärlek hennes dotter förtjänar och skulle ha haft. Kärleken till sitt barn är det hon måste återfå genom att bevisa att hon är villig att göra vad som helst för hennes skull.

7.  Jag skulle säga att jag känner igen mig själv i dikten men inte då hur hon blev behandlad utan hennes åsikter om min mor och far. Som många syskon i familjen så hände det lätt att man hamnade i kläm ibland men jag visste att dom älskar oss allihopa precis lika mycket.

8.  Budskapet i sig skulle jag säga är ett rop på hjälp, ett rop för att försöka få mamman att förstå vad hon har innan att förlora. Att man oavsett livssituationen älskar sitt barn mer än allting annat.

9.  Jag tycker att dikten är bra, man får känner nästan hur hon känner sig utlämnad och oälskad av sin mamma utan en enda anledning. Dikten i sig är svårt att förstå men efter att ha läst igenom dikten gång på gång så förstår man precis vad dikten ville framföra.

10.  Bilden och texten går ihop i ett, att läsa dikten och se bilder är ungefär att se Liselotts liv ur hennes ögon hur hon tycker att livet känns, tomt, trist och sorgset. Men skulle man se bilden från en annan synvinkel så kan man säga att bilden framhäver hopp, glädje och ljus.


Kommentarer från er söta läsare.
» isabelle

Hej! Har en uppgift i skolan att skriva om denna dikt :) Skulle du bara kunna hjälpa mig med en sak?



1. Var finns Liselotts föräldrar?

2. Vem "blir snart sjuk av all kärlek" och varför? (det är väl hennes mamma?)

3. Vad är det mamman lovar flickan? (det är väl att hon ska hitta en man och ta hand om hennes dotter nu)

4. Vad händer i dikten som gör att mamman lovar att ändra på så mkt?

5. Varför är hon så sträng mot sin mamma och mild mot sin pappa?

6. Hur påverkar formen diktens innehåll?

7. Motivera teman du kan hitta i dikten och ge exempel på andra verk! :)



Skulle vara supersnällt om du bara kunde komma med lite tankar på någon eller några av frågorna. Tyckte den var så himla komplicerad! Kram

2011-12-13 // 14:31:57
URL: http://isabelleac.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback